Detall - 80993
Tipus de contingut: patrimonicultural | Dataset: patrimoni_cultural
Id
80993
Títol
Dolmen del Pla del Trullars
Url
https://patrimonicultural.diba.cat/element/dolmen-del-pla-del-trullars
Bibliografia
-DAURA, A.; GALOBART,J. (1982): 'L'arqueologia al Bages'. Les Fonts, Quaderns de Recerca i Divulgació, núm. 5. Manresa: Col·legi de Doctors i llicenciats. -ERILL I PINYOT, G.; GUAL I PURTÍ, J.; MANENT I ORISTRELL, Ll. (2006): Monistrol de Calders. El poble dels pagesos enginyers. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès. -GUAL I PURTÍ, J. (2010): Monistrol de Calders, del calaix, una imatge i una història. Ajuntament de Monistrol de Calders i Zenobita edicions. -PERARNAU I LLORENS, J.; PIÑERO I SUBIRANA, J. (1993): Monistrol de Calders. La seva història i el seu patrimoni. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès. -PERARNAU I LLORENS, J.; PIÑERO I SUBIRANA, J. (1993): Monistrol de Calders. La seva història i el seu patrimoni. Ajuntament de Monistrol de Calders, Diputació de Barcelona i Consorci per la promoció dels municipis del Moianès.
Centuria
III-II aC
Notes de conservació
Descripció
Monument megalític del tipus dolmen consistent en una cambra sepulcral, l'estructura visible actualment és el resultat d'una restitució realitzada l'any 2005. Es tracta d'un dolmen de cambra simple, amb una caixa de planta rectangular formada per grans lloses falcades a terra i una gran llosa de coberta. Al voltant de la cambra sepulcral es reconstruí un túmul de pedra i terres de planta circular.
Codi d'element
08128-59
Ubicació
al sud-est del terme municipal, dalt del Pla del Trullars.
Història
Les primeres referències científiques de l'estructura són de l'any 1920 per part del Centre Excursionista de Vic. A finals dels anys 50 del segle XX es va dur a terme un estudi i documentació planimètrica i gràfica de la mà de Ricard Bautista. El 2003, després de l'important incendi que afectà la zona, es va realitzar una excavació arqueològica a fi de recollir el màxim d'informació possible per tal de poder incloure el monument dins una ruta turístico-cultural. Entre febrer i març del 2005 es va dur a terme una nova intervenció arqueològica consistents en la reconstrucció del monument.
Coordenades
41.7448400,2.0346700
UTM X
419735
UTM Y
4621897
Any
Municipi
08128
Nom del municipi
Monistrol de Calders
Tipus d'accés
Difícil
Estat de conservació
Bo
Imatges
https://patrimonicultural.diba.cat/sites/default/files/imatges/08128/80993-foto-08128-59-1.jpg|https://patrimonicultural.diba.cat/sites/default/files/imatges/08128/80993-foto-08128-59-2.jpg|https://patrimonicultural.diba.cat/sites/default/files/imatges/08128/80993-foto-08128-59-3.jpg
Estil
Edats dels Metalls|Neolític
Protecció
Inexistent
Àmbit
Patrimoni immoble
Tipologia
Jaciment arqueològic
Titularitat
Privada
Ús actual
Sense ús
INSPIRE: Tipus
INSPIRE: Subtipus
INSPIRE: Atribut
Data de modificació
2023-08-02 00:00:00
Autor de la fitxa
Sara Simon Vilardaga
Autor de l'element
Observacions
Les lloses que mancaven per la reconstrucció del dolmen van ser substituides per peces properes a la zona.
Codi de l'estil
79|78
Codi de la tipologia
1754
Codi de tipologia a sitmun
1.4
Protecció id
Comarca
42