Detall - 43245
Tipus de contingut: patrimonicultural | Dataset: patrimoni_cultural
Id
43245
Títol
Concurs de boletaires
Url
https://patrimonicultural.diba.cat/element/concurs-de-boletaires
Bibliografia
AADD: Guia del Berguedà, Berga, 1985, pàgs. 58 i 193. MONTANYÀ i BOIXADER, Josep: Cròniques berguedanes, Barcelona-Berga, 1999, pàgs. 27-28.
Centuria
XX
Notes de conservació
Descripció
La festa comença a les 7 del matí del primer diumenge d'octubre amb les inscripcions i l'inici del concurs. A les 11 es fa missa i al llarg del matí es va repartint l'esmorzar, consistent en botifarra, llom, tastet i cansalada amb pa amb tomàquet i beguda. Aquesta primera part té lloc fora del terme municipal de Berga; concretament al Pla de Puigventós (municipi de Castellar del Riu). Al migdia, després de la pesada dels bolets, la festa es trasllada a Berga, a la plaça Viladomat, on hi ha el repartiment de premis per aquells concursants que han trobat més quilos de bolets. A la tarda, i a la mateixa plaça, té lloc el Concurs Gastronòmic de Cuina del Bolet i el repartiment de premis. A la nit, al passeig de la Pau hi ha sardanes, castell de focs d'artifici i cremada d'una gran falla. Durant els dies precedents a la festa, té lloc un concurs de dibuix infantil, un concurs de fotografia per adults, unes jornades micològiques i un concurs de guarniment de carrers i aparadors.
Codi d'element
08022-53
Ubicació
Pla de Puigventós (Municipi de Castellar del Riu) i nucli urbà de Berga
Història
La història d'aquest concurs començà l'any 1956 quan alguns membres de la Penya Boletaire de Berga en tingueren la idea. L'any següent, 1957, tenia lloc el primer concurs, l'organització del qual va córrer a càrrec de l'esmentada Penya Boletaire, entitat que encara continua organitzant-lo a l'actualitat. Els 5 o 6 primers anys, el concurs va tenir lloc als planells de la Serreta, per passar a celebrar-se després al Pla de Puigventós. Amb el pas dels anys, la festa s'ha anat guarnint amb els altres actes paral·lels esmentats.
Coordenades
42.1038600,1.8459400
UTM X
404578
UTM Y
4661952
Any
1957
Municipi
08022
Nom del municipi
Berga
Tipus d'accés
Obert
Estat de conservació
Bo
Imatges
https://patrimonicultural.diba.cat/sites/default/files/imatges/08022/43245-foto-08022-53-2.jpg
Estil
Contemporani
Protecció
Inexistent
Àmbit
Patrimoni immaterial
Tipologia
Manifestació festiva
Titularitat
Pública
Ús actual
Lúdic
INSPIRE: Tipus
INSPIRE: Subtipus
INSPIRE: Atribut
Data de modificació
2023-08-01 00:00:00
Autor de la fitxa
Albert Rumbo Soler i Isaac Soca Torres.
Autor de l'element
Penya Boletaire de Berga
Observacions
El concurs s'ha convertit actualment en una cita anual que aplega gent de tot Catalunya.
Codi de l'estil
98
Codi de la tipologia
2116
Codi de tipologia a sitmun
4.1
Protecció id
Comarca
14