Detall - 45214
Tipus de contingut: patrimonicultural | Dataset: patrimoni_cultural
Id
45214
Títol
El Casalot
Url
https://patrimonicultural.diba.cat/element/el-casalot-0
Bibliografia
PUIGDELLÍVOL, Marcel·lí (2015). El Casalot (Els Abadals); dins El Brogit, Periòdic informatiu de Castellbell i El Vilar, 400, maig de 2015, pp.12
Centuria
XVI-XVIII
Notes de conservació
Al voltant de la construcció principal es veuen edificis i estructures parcialment o totalment enderrocades que sense una neteja prèvia de la vegetació dificulta enormement la seva interpretació.
Descripció
Mas rònec situat al vessant dret del torrent dels Abadals, totalment envoltat pel bosc. S'hi accedeix des de la pista que baixa del Pinsà fins al Burés. Un cop arribats a la font del Clot del Casalot, cal agafar el camí que travessa a mà dreta el torrent, per sobre un cingle, en direcció a la pedrera del Valent i del Sufio. Un cop arribats al primer revolt, a mà dreta, hi ha un corriolet que entremig dels pins hi dona accés. Les restes de la casa que queden dempeus mostren una construcció imponent, de planta baixa, pis i sota coberta o golfes. amb celler i soterrani parcialment excavat a la roca. La coberta era a dos vessants, amb el carener perpendicular a la façana principal. La masia està construïda al damunt d'una zona rocosa, que es perllonga des de la cinglera del mateix torrent dels Abadals. La façana principal presenta, a mà dreta, dos contraforts amb una arcada de pedra que dona accés a l'interior del que semblaria un pati intern. Al costat oposat de la façana, hi ha les restes d'una estança adossada. En accedir-hi, dona pas a mà dreta a un celler amb coberta de pedra formant una volta de canó. Al costat esquerra d'aquesta estanca hi ha uns graons de pedra, estrets i alts que donen accés a la planta superior. Es conserva bona part de les obertures de les estances de la planta pis, amb brancals, llindes i festejadors de pedra molt ben treballada i la boca del forn de pa situat al mur orientat al nord-est. A la part del darrera de la casa hi ha les restes d'altres estances annexes, però l'espessa vegetació n'impedeix l'accés. A les cantoneres de les quatre façanes hi ha carreus de pedra ben treballada. Al davant de la casa hi ha el que sembla una feixa reforçada per una paret de pedra que ressegueix la roca mare.
Codi d'element
08053-117
Ubicació
Cau del Saldó
Història
Joan Valls apunta la possibilitat de que aquest mas fos un dels dos masos rònecs que l'any 1534 haurien format part del mas Abadals: el Lladó i el Figuera. La recerca iniciada per Valls, de moment només permet establir aquesta hipòtesi.
Coordenades
41.6386200,1.8397800
UTM X
403371
UTM Y
4610304
Any
Municipi
08053
Nom del municipi
Castellbell i el Vilar
Tipus d'accés
Difícil
Estat de conservació
Dolent
Imatges
https://patrimonicultural.diba.cat/sites/default/files/imatges/08053/45214-foto-08053-117-1.jpg|https://patrimonicultural.diba.cat/sites/default/files/imatges/08053/45214-foto-08053-117-2.jpg|https://patrimonicultural.diba.cat/sites/default/files/imatges/08053/45214-foto-08053-117-3.jpg
Estil
Popular|Modern
Protecció
Inexistent
Àmbit
Patrimoni immoble
Tipologia
Edifici
Titularitat
Privada
Ús actual
Sense ús
INSPIRE: Tipus
INSPIRE: Subtipus
INSPIRE: Atribut
Data de modificació
2019-11-26 00:00:00
Autor de la fitxa
Jordi Montlló i Laura Bosch
Autor de l'element
Observacions
Segons informació proporcionada pels membres de La Foradada, els propietaris d'aquest mas n'haurien provocat l'enfonsament, molt ben conservat fins fa pocs anys, per tal de que no fos habitat per malfactors i gent de mala vida.
Codi de l'estil
119|94
Codi de la tipologia
45
Codi de tipologia a sitmun
1.1
Protecció id
Comarca
7