Detall - 49346
Tipus de contingut: patrimonicultural | Dataset: patrimoni_cultural
Id
49346
Títol
Tornamira
Url
https://patrimonicultural.diba.cat/element/tornamira
Bibliografia
BADIA, Josep M (2016). 'Història', Gaià, t'estimo. Reviu Gaià, Grup de Recerca, Gaià, p. 59, 84. IGLESIAS PERA, Lluís (2006). Pla Especial Urbanístic pel qual es cataloguen les masies i cases rurals del municipi de Gaià. Ajuntament de Gaià (document no aprovat oficialment), núm. 70.
Centuria
XIII-XIX
Notes de conservació
En ruïnes
Descripció
Masia de petites dimensions, d'origen medieval i actualment en ruïnes, que es troba emplaçada en una estribació al sud-oest del turó de Santa Àgata. La casa s'assenta sobre un petit promontori. Se'n conserven els murs perimetrals de manera molt parcial i desigual, sobretot a la part nord, on la paret arriba fins a una alçada d'uns tres metres. En aquest sector es conserven les restes d'un forn de pa. La banda de migdia, on previsiblement hi havia el portal principal, s'ha esfondrat gairebé del tot i en queda poc rastre. S'observen restes de possibles coberts en aquest costat de migdia i també a ponent.
Codi d'element
08090-54
Ubicació
Sector central del terme de Gaià
Història
Segons dades recopilades per Josep M. Badia, aquest mas ja existia al segle XIII. Concretament s'esmenta en un document de 1282 de l'Arxiu Episcopal de Vic amb el mateix nom de Tornamira. Aleshores l'hereu era un tal Berenguer, i el mas formava part de la parròquia de Gaià. Al segle XVII Tornamira ja havia passat a dependre del mas Prat. Així, segons un capbreu del castell de Gaià del 1692-93, el mas Prat posseïa els masos Codinelles, Tornamira, Recussa, Comaderec, Coma d'en Reig i terres d'altres masos. Aleshores el propietari era Joan Prat. Al segle XIX, segons el Registre de la Riquesa de 1883, el Prat tenia tres masoveries: Manalvens, Tornamira i Tresserra. Les terres de Tornamira, en concret, abastaven 45,02 ha, de les quals 24,91 eren conreades per vuit parcers. Aleshores el propietari era Jaume Manalbens, que era el descendent de la família Prat. Des de l'any 1912 aquesta família està establerta a la casa del Prat de Cornet, ja en terme de Sallent, i ha continuat mantenint la propietat d'aquesta finca. A l'arxiu del Prat es conserva documentació sobre aquest mas. Entrat el segle XX Tornamira devia quedar abandonat i ja fa molt temps que es troba en ruïnes.
Coordenades
41.9157400,1.9148500
UTM X
410011
UTM Y
4640990
Any
Municipi
08090
Nom del municipi
Gaià
Tipus d'accés
Difícil
Estat de conservació
Dolent
Imatges
https://patrimonicultural.diba.cat/sites/default/files/imatges/08090/49346-foto-08090-54-1.jpg|https://patrimonicultural.diba.cat/sites/default/files/imatges/08090/49346-foto-08090-54-2.jpg|https://patrimonicultural.diba.cat/sites/default/files/imatges/08090/49346-foto-08090-54-3.jpg
Estil
Modern|Contemporani|Popular|Medieval
Protecció
Inexistent
Àmbit
Patrimoni immoble
Tipologia
Edifici
Titularitat
Privada
Ús actual
Sense ús
INSPIRE: Tipus
INSPIRE: Subtipus
INSPIRE: Atribut
Data de modificació
2019-11-26 00:00:00
Autor de la fitxa
Jordi Piñero Subirana
Autor de l'element
Observacions
Codi de l'estil
94|98|119|85
Codi de la tipologia
45
Codi de tipologia a sitmun
1.1
Protecció id
Comarca
7