Detall - 56245
Tipus de contingut: patrimonicultural | Dataset: patrimoni_cultural
Id
56245
Títol
El rector d'Olost
Url
https://patrimonicultural.diba.cat/element/el-rector-dolost
Bibliografia
AADD (1998). El Lluçanès màgic. Recull de llegendes i rondalles del Lluçanès. Edicions Cossetània i Ajuntament de Sant Boi de Lluçanès.
Centuria
XIX-XX
Notes de conservació
Només alguns dels veïns més grans del municipi recorden la rondalla.
Descripció
De tothom són sabudes les grans virtuts que té el so de les campanes per esvair els temporals quan amenacen pedregades. A gairebé tots els pobles del Lluçanès tenien en el seu campanar alguna campana que gaudia d'aquestes propietats. A Alpens, la Mariassa; a Prats, la Vicenta, i a Olost, la Maria, una campana molt gran que gaudia de l'estima de tota la gent del poble. Un dia del mes de juliol, el cel estava revoltat de tenebroses bromes i el temperi d'una tronada esgarrifosa corprenia la gent d'Olost, que, bo i tancada en les seves cases, resava compungida el rosari vora la capelleta de la sala. A l'església, els del cal Jamba - que tenien des de feia molts anys el privilegi de tocar a bon temps quan hi havia perill de tempesta - feien batallar amb grans tràfecs la Maria. No obstant això, el so de les campanes es diluïa entre la borinor de la tempesta i, al cap de poc, uns immensos grans de pedra començaven a repicar sobre les teulades, fent preveure la pèrdua imminent de la collita, que aquell any, esplendorosament granada, esperava a poc dies vista l'arribada dels segadors. Quan tot semblava perdut, mossèn Corones acompanyat de l'escolà sortia de l'església abillat amb el roquet i l'estola, portant a les mans la Veracreu i el llibre de ritual, i dirigint-se a tot córrer cap al comunidor, començà sense més preàmbuls a recitar un seguit d'absoltes, exorcismes i benediccions. El senyor rector era un home expert a comunir tempestes i fer fora les bruixes, cosa per la qual no tots els capellans valien. Aquesta vegada les seves qualitats també prevalgueren, ja que, quan el bruixot que a cavall de les bromes manava el temporal amb malèfiques intencions s'acostà a les envistes del senyor rector, aquest amb un cop de salpasser l'envià d'una revolada a les muntanyes de Montserrat. Al cap d'una estona el temporal s'esvaïa, i el mal que havia fet no fou prou perquè la bona gent d'Olost perdessin l'anyada. Una vegada més el senyor rector havia demostrat la seva valentia pel que fa a combatre les bruixes i els bruixots.
Codi d'element
08149-177
Ubicació
Església de Santa Maria d'Olost. Nucli urbà d'Olost. Olost
Història
Coordenades
41.9861000,2.0960900
UTM X
425124
UTM Y
4648628
Any
Municipi
08149
Nom del municipi
Olost
Tipus d'accés
Obert
Estat de conservació
Regular
Imatges
Estil
Protecció
Inexistent
Àmbit
Patrimoni immaterial
Tipologia
Tradició oral
Titularitat
Pública
Ús actual
Simbòlic
INSPIRE: Tipus
INSPIRE: Subtipus
INSPIRE: Atribut
Data de modificació
2023-08-02 00:00:00
Autor de la fitxa
Jordi Compte i Marta Homs
Autor de l'element
Observacions
La llegenda ha estat recollida del llibre: 'El Lluçanès màgic'; i va ser contada per Rafael Plans i Dachs, d'Olost, el dia 12 de març de 1998.
Codi de l'estil
Codi de la tipologia
61
Codi de tipologia a sitmun
4.3
Protecció id
Comarca
43